Wanneer je als ondernemer over een mooie website beschikt waar je kwalitatief goede producten en diensten aanbiedt, wil je natuurlijk ook dat genoeg van jouw potentiële klanten je website bezoeken. Meer bezoekers naar je website trekken kan op verschillende manieren. Wil je graag snel meer websitebezoekers trekken, naamsbekendheid creëren en meer omzet realiseren? Dan is het slim in te zetten op online advertising.
Zoals je misschien weet, zijn er Google Ads, social ads en andere programma’s waarmee je dit vorm kunt geven. Maar wat zijn eigenlijk de mogelijkheden per programma? Hieronder leggen we het voor je uit.
Google Ads
Google Ads is het advertentieprogramma van internetreus Google. Voorheen werd dit nog Google Adwords genoemd. Bij Google Ads draait het allemaal om adverteren voor specifieke zoekwoorden die klanten in de zoekbalk in Google invoeren. Je bepaalt dan dus zelf op welk zoekwoord je met je website helemaal bovenaan de zoekresultaten wilt verschijnen. Vervolgens betaal je per keer dat een klant op jouw website klikt. Hoeveel je betaalt, hangt onder meer af van de populariteit van het zoekwoord. Via een complex biedingssysteem worden de uiteindelijke kosten per klik bepaald.
Google Display Ads
Dit is eveneens een vorm van adverteren die door Google wordt aangeboden. Hierbij wordt je advertentie echter niet getoond op de zoekresultatenpagina, maar als afbeelding op een externe website. Zo’n afbeelding wordt ook wel een banner genoemd. Google is in staat zelf te bepalen welke externe websites hiervoor geschikt zijn, maar je kunt zelf ook websites uitkiezen.
Google Shopping
Nog een dienst van Google is Google Shopping. Google Shopping vertaalt zich in een rij aan webwinkels bovenaan een zoekresultatenpagina. Natuurlijk moet een internetgebruiker dan wel specifiek op een bepaald product hebben gezocht. Als gebruiker zie je dan meteen een afbeelding, de naam van de aanbieder en de prijs. Uiteraard dien je wel eerst een goed ingerichte webshop te hebben, voordat het loont je je met Google Shopping bezig te houden.
Adverteren via social media
Social media is nog altijd onverminderd populair. Vooral Facebook trekt nog steeds veel bezoekers, al dient gezegd te worden dat bij met name de wat jongere doelgroepen Instagram nu misschien wel meer geliefd is. Andere populaire social media platformen zijn TikTok, Twitter, Pinterest en Snapchat. Via social ads kun je een groot bereik realiseren, al is het bij vlagen ook mogelijk om behoorlijk gericht te adverteren.
Youtube Advertising
Youtube zou je in principe ook kunnen zien als een social media platform. Hierbij is de meest logische manier om te adverteren door een video te maken, die dan voor of tijdens een Youtube-filmpje wordt afgespeeld. Zaak is wel dat je een video maakt die er echt uitspringt qua aantrekkelijkheid of nieuwswaardigheid. Deze vorm van reclame wordt door internetgebruikers namelijk vaak als storend ervaren.
Webgidsen
Tenslotte kan het interessant zijn om op online webgidsen een advertentie te plaatsen. Denk hierbij aan algemene websites als openingstijden.com en telefoonboek.nl. Extreem gericht adverteren is hierbij weliswaar lastig, maar je profiteert hier wel van een groot potentieel bereik en relatief lage advertentietarieven.
De mogelijkheden per programma is verschillend, maar één ding hebben zij gemeen: online adverteren. Kies daarom voor het programma dat het beste bij jou en jouw bedrijf past.