Ben je bedrijfsleider en merk je dat je onderneming de laatste tijd fors aan het groeien is? Dat is dan in principe natuurlijk prachtig nieuws. Een groeiend bedrijf is een duidelijk signaal dat de zaken goed lopen, en dat is uiteraard voor lang niet elke ondernemer weggelegd.
Tegelijkertijd is algemeen bekend dat een groeiende onderneming veel uitdagingen met zich kan meebrengen. Uitbreidende bedrijfsactiviteiten kunnen bijvoorbeeld een hoge werkdruk en onoverzichtelijke situaties met zich meebrengen. Zaak is dus daarop in te spelen. In deze situatie moet je onder meer letten op je personeel, de apparatuur, je bedrijfsruimte en de financiën.
Hieronder lees je een aantal concrete tips die je helpen de groei van jouw onderneming in goede banen te leiden.
1. Zoek op tijd nieuw personeel
Wanneer je succesvol bent en steeds meer verkoopt, zullen jij en je werknemers dat zeker merken. Je krijgt het simpelweg steeds drukker. Op een gegeven moment is dat nauwelijks nog vol te houden. Daarom is het slim om op zoek te gaan naar extra personeel. Gezien de grote krapte op de arbeidsmarkt kun je dat maar beter op tijd doen.
2. Overweeg een groter bedrijfspand
Niet zelden verhuizen groeiende bedrijven al snel naar een nieuwe, grotere bedrijfsruimte. Vooral als je werknemersbestand groter wordt, het aantal apparaten groeit en er steeds meer producten verkocht worden, is een overstap naar een ander bedrijfspand simpelweg noodzakelijk.
Ook bij je zoektocht naar een nieuwe werkruimte is het belangrijk op tijd te beginnen. Voordat zo’n verhuizing eenmaal voltooid is, ben je namelijk al snel maanden verder.
3. Houd werkprocessen tegen het licht
Zodra je bedrijf groeit, groeit de winst als het goed is mee. Dat is goed nieuws, want met de vrijgekomen financiële middelen zou je een efficiëntieslag kunnen realiseren. Daarmee kun je de werkdruk al op vrij korte termijn verlagen. Houd de huidige werkprocessen dus eens kritisch tegen het licht, stel vast hoe deze nog efficiënter kunnen worden ingericht en bedenk welke apparatuur, hardware en software hiervoor nodig zijn.
4. Orden de financiën
Bij een groeiend bedrijf worden zowel de inkomende als de uitgaande bedragen steeds hoger. Dit brengt risico’s met zich mee. Heb je het gevoel dat je het overzicht van je financiën aan het verliezen bent? Dan is het zaak hier extra aandacht aan te besteden. Speciale boekhoudprogramma’s kunnen hierbij helpen, maar je kunt ook een boekhouder of office manager in dienst nemen, of je financiën uitbesteden aan een erkende specialist.
5. Denk na over een vaste telefoonlijn
Toen je je bedrijf oprichtte, volstond het misschien nog om je eigen mobiele nummer als telefoonnummer van je onderneming te gebruiken. Heb je echter een groeiend bedrijf dat voor lange tijd succesvol wil zijn? Dan is het tijd om na te denken over een vaste telefoonlijn. Dit straalt namelijk meer betrouwbaarheid en professionaliteit uit dan een 06-nummer.
6. Financiering
Meer personeel in dienst nemen, een vaste telefoonlijn aansluiten en nieuwe apparatuur en software aanschaffen. Al bij al kun je als groeiende ondernemer te maken hebben met forse investeringen. Kun je die niet (volledig) zelf ophoesten? Dan is het slim in te zetten om financiering, bijvoorbeeld in de vorm van een lening bij een bank, een overheidssubsidie of een gift onder voorwaarden van een investeringsmaatschappij.
7. Ontwikkel je als leidinggevende
Nu je bedrijf groeiende is en je personeelsbestand groter wordt, verandert jouw eigen rol ook. Dit geldt zeker als je erin geslaagd bent deskundig personeel te vinden. Je rol als entrepreneur verandert dan langzaam maar zeker in de richting van die van een manager die structuur moet aanbrengen en taken moet delegeren. Bovendien zul je je mogelijk meer gaan bezighouden met zaken als financieringsplannen en groeiplannen voor de lange termijn.
Stel jezelf gerust kritisch de vraag of je hier klaar voor bent, en of je hiervoor de juiste kennis hebt. Zo niet, dan kun je via literatuur en/of cursussen wellicht deze kennis opdoen. Ook kun je ervoor kiezen een specialist aan te stellen die zich bezighoudt met de lange termijn strategieën.