Online marketing omvat alle methoden en technieken die vallen onder reclame maken via internet. Hierom wordt deze marketingvorm ook wel internetmarketing genoemd. Sinds de opkomst van het internet is online marketing constant gegroeid. Momenteel is dit in Nederland en veel andere (westerse) landen zelfs uitgegroeid tot de belangrijkste reclamemarkt. Of met andere woorden: tegenwoordig gaat er in online marketing meer geld om dan in offline marketing, oftewel marketing via de traditionele, niet-digitale kanalen.
Als je als bedrijf succesvol wilt zijn, kun je dus eigenlijk niet meer om online marketing heen. Het opzetten en onderhouden van een eigen website geldt hierbij als basis, maar internetmarketing heeft nog veel meer verschijningsvormen. Zo kan online marketing je hoger in Google zetten. Later in dit artikel gaan we daar dieper op in. Eerst lees je meer over de voordelen en de mogelijkheden van online marketing.
Waarom online marketing
Online marketing biedt in vergelijking met traditionele manieren van reclame talrijke voordelen. Om de volgende redenen is het dan ook verstandig om met je onderneming internetmarketing in te zetten:
- Het bereik van het internet is zeer groot. Meer dan negentig procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder zit met enige of grote regelmaat op internet.
- Online kun je zeer gericht je doelgroep(en) benaderen.
- De resultaten van je online marketing inspanningen zijn vaak zeer goed meetbaar.
- Veel facetten van internetmarketing zijn niet duur.
- Er is veel flexibiliteit. Zo kun je bijna altijd tussentijds je strategieën veranderen, corrigeren en optimaliseren.
- Online kun je gemakkelijk direct in contact komen met je (potentiële) klanten. Zo kun je interactie stimuleren, eventuele klachten snel afhandelen en ‘proeven’ wat er speelt bij je klandizie.
- Via internet kun je met diverse slimme trucs de consument verleiden tot een aankoop.
- Op internet blijven je uitingen net zo lang zichtbaar als je zelf wilt.
De aspecten van online marketing
Meestal begint het bij internetmarketing allemaal met het bouwen van een website. Is dat eenmaal voor elkaar, dan kan online marketing daadwerkelijk uit vele facetten bestaan, waaronder:
- Content marketing. Hierbij draait het om het optimaliseren van alle content die je creëert en verspreidt. Dit kunnen tekstuitingen zijn, maar ook bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s en infographics.
- E-mail marketing houdt het verzamelen van e-mailadressen van klanten in, om deze vervolgens direct en persoonlijk per mail te benaderen met bijvoorbeeld productinformatie of kortingsacties.
- Social media marketing. Dit omvat al je bezigheden om je als bedrijf via social media kanalen te manifesteren, iets dan vooral ten goede komt aan je imago, je naamsbekendheid en het bevorderen van interactie en betrokkenheid.
- Zoekmachinemarketing bestaat tenslotte uit grofweg twee aspecten. Enerzijds is er SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie), dat activiteiten en technieken behelst om je website zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische zoekresultaten binnen Google en andere digitale zoekmachines. Daarnaast hebben we SEA, een afkorting die staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). Hierbij gebruik je de betaalde kanalen die online zoekmachines bieden om te adverteren. Bekende voorbeelden hiervan zijn Google Adwords en Google Shopping.