In welk vakgebied je ook actief bent, als zzp’er is het altijd belangrijk om genoeg klanten te hebben. Idealiter heb je een vaste klantenkring waarvan je structureel voldoende opdrachten krijgt. Er kan natuurlijk altijd eens een klant wegvallen, om welke reden dan ook. Daarom is het slim om je zoektocht naar meer klanten nooit helemaal te stoppen.
Maar hoe kom je als zzp’er dan eigenlijk aan meer klanten? Welnu, een goed doordacht en dichtgetimmerd salesplan maken kan hiervoor alvast als basis dienen. Hieronder lees je welke acties zoal van dit salesplan deel kunnen uitmaken. In dit artikel vertellen we welke dingen je kunt doen.
1. Begin je als zzp’er? Zegt het voort!
Als je net als zzp’er bent begonnen, is het zaak om hier zo veel mogelijk mensen van op de hoogte te brengen. Begin hierbij gerust met je eigen familieleden, vrienden, buren, kennissen en (oud-)collega’s en -klasgenoten. Hoe meer mensen weten dat ze jou voor een bepaalde klus of een zeker product kunnen inzetten, hoe beter. Je zult namelijk merken dat je veel opdrachten binnenhaalt door de gunfactor en via het informele circuit, oftewel via-via.
2. Stel je USP’s vast
In de beginfase van je onderneming is het ook van groot belang dat je je bedenkt waarin jij je eigenlijk onderscheidt van je concurrenten. Dit uit zich vervolgens in een aantal USP’s, oftewel unique selling points. Zaak is om deze USP’s altijd uit te dragen wanneer je over je bedrijf communiceert. Dit zijn uiteindelijk de aspecten waarmee je je eigen producten en/of diensten kunt verkopen.
3. Bezoek events
Om je klantenbestand een boost te geven, kan het ook lonen om bepaalde events te bezoeken. Denk dan bijvoorbeeld aan vakbeurzen, lezingen, presentaties, seminars en cursus- en opleidingsavonden. Of alleszins plekken waar je denkt veel potentiële klanten tegen te komen. Neem je dan ook genoeg visitekaartjes mee?
4. Maak een website
Zodra meer mensen van het bestaan van je eenmanszaak weten, is het belangrijk dat zij ergens op terug kunnen vallen. Iemand die interesse heeft in je producten of diensten, gaat namelijk vaak op internet op zoek naar meer informatie over je bedrijf. Dan is het teleurstellend als deze persoon niets kan vinden. Idealiter heb je daarom een eigen website op maat, het liefst eentje die alle relevante informatie bevat en goed vindbaar is via Google. Vind je dat vooralsnog te duur of te veel werk? Zorg dan minstens voor een informatieve Linkedin-pagina, waarin je ook links deelt naar eerder geleverd werk.
5. Maak meters
Als zzp’er droom je wellicht van opdrachtgevers met een grote bekendheid of met waarden die dicht bij de jouwe liggen. Of dat ook haalbaar is, zal echter nog moeten blijken. Vooral in het begin is daarom raadzaam om ook minder interessante opdrachten gewoon op te pakken. Meters maken heet dat, oftewel, ervaring opdoen en jezelf profileren als betrouwbare zakenpartner. Grote kans dat dit later vanzelf leidt tot steeds mooiere opdrachten.
6. Lever consequent goed werk
De laatste tip die we je hier willen meegeven luidt: lever te allen tijde goed werk af. Uitstekend uitgevoerde diensten en hoogwaardige producten vormen uiteindelijk immers het best mogelijke visitekaartje van je bedrijf. Als je consequent goed werk levert, is de kans zeer groot dat klanten bij je terugkomen. Bovendien zullen ze positieve mond-tot-mondreclame over je verspreiden. Dat zou zomaar tot nieuwe klandizie kunnen leiden.
Onder goed werk leveren valt overigens ook een onberispelijke communicatie en een professionele uitstraling. Geef daarom altijd snel antwoord op e-mails en doe dat op een correcte manier. Gebruik ook een zakelijk bankaccount, maak professioneel ogende facturen en bel altijd terug als je eens een oproep hebt gemist.